target way
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هى ايه الحياه؟

هى ايه الحياه؟ Empty هى ايه الحياه؟

مُساهمة  Admin الأحد مارس 23, 2008 6:03 am

هى ايه الحياه؟

موضوع قليل جدا مننا هو اللى بيفكر فيه او بيتكلم عنه.............حد فكر قبل كده هو بيعمل ايه فى حياته او نفسه فى ايه او عايز ايه؟بجد موضوع مهم اول حاجه لازم نعرف احنا ليه موجودين فى الدنيا دى و ايه هى وظيفتنا فى الحياه و ايه اللى المفروض علينا اننا نعمله و ايه اللى نتجنبه و مانقربش منه....:-
اولا احنا مخلوقين للعباده ربنا سبحانه وتعالى قال فى القرآن الكريم (وما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون ) يعنى فى ناس كتير جدا اخر حاجه بتفكر فيها هى ربنا و عبادته مع ان المفروض ان دى لازم تكون اول حاجه الواحد يفكر فيها و انه يقرب من ربنا عشان يحققله اللى هو عايزه..
ثانيا ايه اللى عايزينه .. يعنى ببساطه كده لازم كل واحد يحدد هدفه فى الحياه وايه المطلوب منه ان هو يحققه و ده لازم يكون من صغرك او مثلا من بدايه حياتك العمليه يعنى من بعد سن ال18 تكون محدد انت عايز تكون ايه و مكانك ايه فى المجتمع و اهم حاجه تختار حاجه تنفع بيها نفسك و بلدك و اهلك ..
تالت حاجه و هى اللى اغلب الناس بتدور عليها و هى الحب بجد الحب ده لو الواحد فضل يتكلم عنه سنه عمره ما هيقدر يوصفه لان الحب ده احساس مش كلمه ولا موضوع و الاحساس ده مش ممكن يتوصف ولا حتى فى كتب لذلك انا شايف ان الحب اولا انواع فى حبك لربك و حبك لدينك و حبك لاهلك و حاجه تانيه خالص و هى حبك لحبيبتك سواء كانت خطيبتك او زوجتك و ده محتاج موضوع تانى نتكلم فيه
المهم بجد انا محتاج مشاركتكم ليه عشان اكمل فى الموضوع ده ( هى ايه الحياه ) ( الحب احساس ام كلمه )

انا مستنى ردودكم يا حبيايب قلبى

Admin
Admin

المساهمات : 282

https://targetway.yoo7.com